Patty Schoenmaker-Aartsen van MVGM Bedrijfshuivesting | Regelmatig wordt mij de vraag gesteld; “Is het makelaarsvak voor de jeugd een vak met potentie of is het vak ‘makelaar’ niet meer van deze tijd?”

Een mannenwereld pur sang

Ik ga 20 jaar terug in de tijd en zette mijn eerste stappen in de makelaardij. Als jonge meid was ik een vreemde eend in de bijt in een mannenwereld pur sang.

Waar je hart ligt en je passie, is gelukkig een weg. Op mijn 22e stond ik bij de Kamer van Koophandel voor een groep mannen van rond de 55 (voorzien van sigaar en broodje kroket), voor mijn vakbekwaamheidstest. Daarna volgde de rechtbank om “zo waarlijk helpe mij god almachtig” voor het leven tot makelaar en taxateur benoemd te worden. Een beschermde titel waar een selecte groep mensen toe mocht behoren.

Professionaliteit door jaarlijkse educatie

De traditionele vakbekwaamheidstest heeft plaatsgemaakt voor een vakbekwaamheidstest bij de NVM. Iedereen die aan de voorwaarden voldoet, mag zich opgeven. In plaats van beëdiging voor de rechtbank, vindt bij goed gevolg een ceremonie bij de NVM plaats. Om registermakelaar of registertaxateur te worden, is jaarlijkse educatie verplicht.

De veranderende rol van de makelaar

Groepsfoto MVGM Bedrijfshuisvesting Zuid Nederland

Als zoeker belde je de makelaar om te weten wat er op de markt beschikbaar was en om brochures per post te ontvangen. Voorts toonden verkoopborden en “aanbodkrantjes” wat er te koop was en voor welke prijs. Voor een goede indruk was een bezichtiging essentieel.

De makelaar bepaalde de waarde en had verstand van zaken, maar zijn belangrijkste rol was  verbinden van vraag en aanbod in een markt waarin alleen hij inzicht had.

De invloed van het internet

Door de komst van internet, presentaties met fotografie en film, zoeksites en marktinformatie is zowel het aanbod als de markt veel doorzichtiger geworden voor klanten. Er is geen noodzaak meer de makelaar te bellen tenzij een bezichtiging gewenst is.

De vraagzijde is hierdoor voor de makelaar ondoorzichtiger geworden.

Evolutie van de makelaardij

Daar waar wij als makelaar en taxateur een belangrijk deel van onze omzet en marktinformatie haalden uit taxaties, hebben de grotere kantoren zoals wijzelf nu ‘Chinese muren’ waarbij een keuze is gemaakt of je makelt of taxeert. Een proces waarvan ik verwacht dat het branche breed uitgerold zal worden.

De rol van vastgoed is ook veranderd. Daar waar 20 jaar geleden een bedrijf zijn vastgoed wilde bezitten, vaak als pensioen, is er nu juist een veel grotere beleggingsmarkt rondom zakelijk vastgoed en kiezen veel bedrijven voor huur.

Liquiditeit, veranderende wetgeving, herpositionering van banken, veranderende behoefte vanuit de gebruiker en economische omstandigheden hebben impact gehad op de positie van vastgoed.

Daarnaast treden bedrijfsmakelaars op voor een breed scala aan opdrachtgevers, van institutionele belegger tot de kapper met een winkeltje op de hoek.

De klant centraal

De makelaar heeft voldoende kennis op al deze gebieden om te signaleren wanneer de klant een andere specialist nodig heeft om hem nog beter van dienst te kunnen zijn.

Vaak is het beste resultaat opbrengstmaximalisatie, soms is dat snelheid. Soms geruisloos, soms met een hoop bombarie. Maar het belang en de keuze van de klant in de breedte staat centraal. Rekening houdend met al die aspecten, die daarbij van belang zijn.

De makelaar van de toekomst

Dus vraag je mij of mensen nog voor ons prachtige vak moeten kiezen? Jazeker! Het is reuze dynamisch, divers en interessant. Als het makelen in je hart en nieren zit,  pas je je aan de nieuwe tijden aan, en is er altijd toekomst!

Wil je hierover doorpraten?

Voel je vrij om contact op te nemen om hierover door te praten. Ben je benieuwd naar ons commerciele vastgoedaanbod? Kijk dan op www.mvgmbedrijfshuisvesting.nl.

[medewerker id=62]