Jeroen Roose van HISA | Een markt is van oudsher al de plek waar mensen elkaar opzoeken en ontmoeten. Dit geldt vandaag de dag nog steeds. Een goed georganiseerde markt met stands die passen bij het bezoekend winkelpubliek is voor veel winkelgebieden een evenement dat garant staat voor extra bezoekers. De dagen waarop in buurt- en winkelcentra een weekmarkt plaatsvindt zijn vaak niet voor niets de beter bezochte dagen voor deze winkelgebieden.

Een markt als bezoekersstimulans

Naast een weekmarkt die op veel plekken terugkomt is een thematische markt ook een interessante overweging. Bijvoorbeeld een streekmarkt, voorjaarsmarkt met bloemen, planten en woondecoratie, een vlooienmarkt, boekenmarkt, hobbymarkt of een antiekmarkt. Er zijn veel varianten te bedenken die een stimulans kunnen vormen voor een winkelgebied.

HISA, zusterbedrijf van MVGM, organiseert thema-markten en aanverwante evenementen in opdracht van gemeentes, winkelcentra, bedrijven, verenigingen en stichtingen. Deze markten zijn soms op zichzelf staande evenementen, maar kunnen ook onderdeel zijn van een groter geheel – een visie en strategie voor een winkelgebied.

Complementair aanbod met streekgerelateerde producten

In de organisatie van een thematische markt is het voor ons van groot belang om niet alleen de opdrachtgever tevreden te stellen, maar ook de bezoekers, winkeliers én standhouders. Met deze insteek zorgt Hisa er voor dat thematische markten een aanvulling zijn op het bestaande aanbod in een winkelgebied.

Tips voor de organisatie van een succesvolle thematische markt

Wil je een succesvolle thematische markt organiseren? De thematische markten die Hisa organiseert zijn succesvol doordat we streven naar:

  • kwalitatief goede standhouders
  • een mooie en strakke branchespreiding
  • oog voor bestaand aanbod in een winkelgebied
  • divers en groot aanbod in streek- en cadeau gerelateerde producten;
  • een goed voorbereide indeling
  • fijne, betrouwbare marktcoördinatoren
  • duidelijke afspraken tussen opdrachtgever, marktcoördinator, standhouders en winkeliers, die altijd nagekomen worden.

Themamarkt in opdracht van horeca ondernemers: Summermarket by the Sea

impressie-summermarkt-vlissingen

Afgelopen zomer heeft Hisa in opdracht van de horeca ondernemers in Vlissingen de thematische markt Summermarket by the Sea georganiseerd. Deze markt trakteerde de liefhebbers van lekker en verantwoord eten, op een reeks gezellige zomerse zondagen met mooie, lekkere producten en leuke cadeaus. De bezoekers van de markt konden in zomerse sferen rondstruinen in het Bellamy park in Vlissingen.

Gepassioneerde, lokale boeren, telers, imkers en bakkers lieten de bezoekers kennis maken met heerlijke en pure producten. De culinaire marktkramen werden afgewisseld door stands met zelfgemaakte (woon)accessoires, sieraden en speelgoed.

Unieke, tijdelijke toevoeging aan het horecagebied van Vlissingen

De themamarkt was heel succesvol, HISA nodigde omwonenden en geïnteresseerden uit met hulp van flyers en posters die werden verspreid in de omgeving van het park en bij toeristische attracties rondom Vlissingen. Social media kanalen, diverse stadsinitiatieven, lokale pers en netwerken werden ingezet om de markt onder de aandacht te brengen.

Zoals Café Restaurant SOIF in augustus op Facebook deelde “Wat was het gezellig gisteren op het Bellamypark! Wijk kijken nu alweer uit naar volgende week!” En wij kijken intussen uit naar de organisatie van de tweede editie van de Vlissingse Summermarket by the Sea in 2017 met niet 5, maar wel 10 zondagen vol lekkers en gezelligheid!

[medewerker id=19]